Voimistele työn lomassa!

Voimistelu IOlisi tietenkin suotavaa, että jokainen uhraisi päivästään 10-15 minuuttia sopiville voimisteluharjoituksille. Mutta vaikka siihen ei tarmoa riittäisikään, ei pidä kuitenkaan kokonaan lakata voimistelemalla huolehtimasta ruumiinsa hyvinvoinnista. Työnkin lomassa voi voimistella liikkeen pari kerrallaan. Siihen kuluva aika tulee täysin korvatuksi liikunnan aikaansaamalla paremmalla työteholla.

Haukotuttaa

Kumarassa istuttaessa sekä väsymyksestä hengitys on käynyt lyhyeksi, keuhkoihin ei tule kylliksi uutta, puhdasta ilmaa. Hapen puutteessa ruumis vaatii haukotuksen, joka on syvä sisään- ja uloshengitys. Ryhdistäytykää, niin että rintakehä pääsee vapaasti liikkumaan, hengittäkää 5 kertaa syvään sisään venyttäen päätä taakse ylös ja kohottaen käsivarsia ja olkapäitä sekä syvään ulos antaen pään taipua eteen ja painaen olkapäät alas kädet vapaasti riippuen. Sen jälkeen työtä jatkaessanne pysyttäytykää, mikäli mahdollista hyväryhtisenä.

Voimistelu IINiskaan pistää

Selkää ojentamalla saa pistoksen hetkeksi häviämään, mutta pian se alkaa uudelleen. Pidemmän aikaa kumara-asennossa oltuamme hidastuu verenkierto hartialihaksissa. Terveydelle haitallisia aineita kertyy lihaksiin synnyttäen pistävän väsymyksen tunteen. Pistokset ja puutuminen muistuttavat meitä suorittamaan jonkin hartialihasten muokkausliikkeen. – Käsivarret kohotettuina, selkä hyvin ojennettuna pyöritetään olkapäitä suuressa ympyrässä ylös, taakse, alas 10 kertaa ja päinvastaiseen suuntaan 10 kertaa. Tämän jälkeen suoritetaan hitaita pään pyörityksiä vasemmalle ympäri, pysähdys niskaa venyttäen ja oikealle ympäri.

Voimistelu IIISormet ja käsivarret väsyvät

Verenkiertoa lisäämään ja väärää, kouristuksenomaista jännitystä poistamaan sekä lihaksia vahvistamaan sopii seuraava liike. Kädet ulos nostettuina kierretään käsivarsia ja samalla taipuu selän yläosa liikkeen mukana. Käsivarsien kiertyessä eteenpäin taipuu pää ja vartalo taakse. Kädet rennosti riippuen pudistellaan niitä niin, että selvästi tuntuu lihasten vapaa liikahtelu. Käsiä tällä tavalla pudistellen viedään ne hitaasti sivutietä ylös ja taas takaisin alaspäin 5 kertaa.

Voimistelu IVJalat väsyvät ja niitä pakottaa

Seisomatyössä oltaessa tai siten istuttaessa, että tuolin etureuna painaa polven takana kulkevia jalan suuria verisuonia, verenkierto hidastuu jaloissa. Laskimosuonet täyttyvät, niiden seinämät väsyvät ja saattavat pahimmassa tapauksessa laajentua, syntyy suonikohjuja. Tehokkainta olisi nostaa jalat ainakin hetkeksi muuta ruumista korkeammalle ja pudistella niitä, mutta se lienee työn lomassa monille mahdotonta. Sopivia ovat myös kaikki liikkeet, joissa lihakset vuorotellen jännittyvät ja höltyvät. – Tuolilla istuen suoritetaan jalkojen vuorottainen koukistus ja ojennus eli toisin sanoen ”polkupyörällä ajoa”.

Voimistelu VVatsa toimii huonosti

Istumatyössä olijan on hyvä, ellei muuten tule kylliksi liikkuneeksi, voimistellen kiihottaa suolistonsa toimintaa. – 25 juoksuaskelta paikalla nostaen polvia korkealle eteen. Syväänhengitystä. 20 kertaa polven notkistus kyykkyyn ja ojennus.

Kotiliedelle kirjoittanut voimistelunopettaja Airi Koskimies. Julkaistu Kotiliedessä No 6 vuonna 1935.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *